söndag 31 juli 2011

Ville och jag är ensamma hemma

Ville sover och resten av familjen är ute på sjön tillsammans med "morbror" och storkusinen. Dom åkte vid lunchtid idag och kommer hem ungefär samma tid i morgon. Det är något dom verkligen har sett fram emot, dom var iväg förra sommaren också. Åka båt, bada, fiska, grilla och sova i tält m.m tycker killarna är mysigt!!! Vem tycker inte det...
Hannes har haft lite otur. Han tog i en av lägereldens varma stenar och brände sig på 2 fingertoppar.
Han satt med fingrarna i vatten men hade fortfarande ont så Andreas och jag kom överens om på telefon att jag skulle möta upp dom på en brygga i Stångehamn och överlämna "kylgel". Sagt och gjort. Jag fick ett sms från Andreas för ett tag sedan, han skrev att "kylgelet" gjorde susen. Nu har dom en glad Hannes på ön igen.

I morgon ska Ville ta prover på glutenintolerans och sköldkörtelfunktionen. Man gör det genom blodprov. Det är prover som ingår i vårdprogrammet (ds).
5% av barnen med ds är glutenintoleranta därför görs 1 prov innan barnet fyller 1 år och ytterligare
1 prov när barnet är mellan 4-10 år. Vi tror inte att Ville är glutenintolerant. Det hade märkts nu när han har börjat äta gröt och mat.
Det är också "vanligt" med dålig funktion av sköldkörteln. Bristen på sköldkörtelhormon leder till dålig tillväxt och utveckling. Vid brist ger man tillskott av sköldkörtelhormon. Provet görs årligen under hela uppväxten.
Så i morgon blir han stucken igen.
Jag får belöna honom med lite glass och godis efter.... Snarare kalops. Ville åt faktiskt bra med lasange härom dagen. Han kommer nog snart på att det finns smakrikare och godare mat än Sempers kalops.
Nu ska jag gå och göra min lilla Ville sällskap så jag också är pigg och utvilad i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)