söndag 24 juli 2011

Goa Ville

Nu är jag hemma efter 2 mil cykling. Halva vägen i motvind, fyyy vad jobbigt det var. Jag känner fortfarande lite ömhet i knäna så cykling passar bra just nu.

Barnen leker med kompisar och Andreas och jag plockar lite här hemma. Ville hänger med där vi är.  Han har suttit lite i hoppgungan. Vi kom på att Ville behöver inte ha armarna genom hålen på hoppgungan utan han kan ha dom innanför. Då blir inte hans händerna blåa och det är ju bra!!!
Han tycker det är roligt men han har inte fått till den riktiga hopptekniken än.
Nu har Ville börjat vända sig på mage i sängen på nätterna. Jag har vaknat 2 nätter av en missnöjd Ville som hellre vill ligga på rygg. Han kommer inte själv runt bland täcket och alla nallar. Han låter missnöjd men när jag tänder lampan och tittar ner i hans säng skiner han upp och blir jätteglad. Jag vänder honom om och säger godnatt, helst vill jag ta upp honom men vi ska inte kasta om dygnet mer än vad vi redan har lyckats med. Lilla goa Ville! 
Ville tar sig fram sakta men säkert på golvet, om han vill. Jag tycker att han är stadig samtidig som hans överrörlighet märks av ibland och då tycker jag han känns "mjuk" i kroppen, svårt att förklara. Jag tycker det är skulderbladen, axlarna och nacken som känns mest "mjuka". Skulle han inte ha sin överrörlighet så tror jag han skulle vara på god väg att krypa. När han ligger på mage skjuter han upp knäna under magen, men axelpartiet hänger inte riktigt med. Han är envis så snart är det väl full fart.
Hans favoritmat är fortfarande kalops. Banangröten gillar han så där. Idag ska han få prova på spagetti och köttfärsås, ska bli spännande att se vad han tycker om det.
Vi har börjat att teckna lite till Ville. Ca 20 tecken tyckte logopeden var lagom att börja med så nu tecknar vi bl.a:

                       
           mamma                                        pappa                                               sova 


                    
                       dricka                                                                                 äta

                       

                    åka                                                                                        bil

Jag ska skriva och berätta att Andreas och jag hade 10-årig bröllopsdag i veckan som var. Det var tenn-bröllopsdagen. Varje bröllopsdag får jag något "passande" som har att göra med vilken bröllopsdag det är. I år var jag lite nyfiken på vad han skulle hitta på. Han hade själv gjort ett litet tennsmycke som går att hänga i en halskedja. Han rekomenderar att inte använda det för han tror inte det är så hållbart. Jag fick en ring också. Den är som 3 ringar i 1 ring. Jag kom på att ringen/ringarna symboliserar Elias, Hannes och Ville. Jag tycker jättemycket om den.
När jag berättade om ringen för barnen sa Elias: "Men mamma, om du föder ett barn till, hur gör du då?" (jag förvånades av att han använde ordet föder). Jag förklarade för Elias att det blir nog inga flera barn i våran familj. Det var okej tyckte han.



                                 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)