söndag 3 juli 2011

Danmarksresan

Nu är vi hemkomna från en händelserik, skön vecka i Danmark.
Resan dit gick jättebra. Vi visste inte från början vad Ville skulle tycka om att sitta stilla i bilen i 70 mil till det hus som vi hade hyrt, huset ligger i en by som heter Stauing på Jyllands västkust, men det gick utmärkt. Han är en tålig liten herre. Elias och Hannes roade sig med att spela nintendo ds och titta på dvd filmer. Vi stannade 2 gånger längst vägen för att äta. Resan tog 10,5 timmar.
Det var första gången barnen åkte över Öresundsbron. Det var en upplevelse för dom. Hannes var lite skeptisk till att åka ner i tunneln som går under havet. Han trodde att han skulle se allt vatten över oss där nere.

På väg till Danmark
Ville i bilen













Huset vi hyrde var 4 år gammalt och alltså väldigt frächt och modernt. På bottenvåningen fanns det 2 "föräldrarsovrum", kök, tvättstuga, badrum med bubbelpool och bastu. På övervåningen fanns det ett allrum, "barnsovrum" och en toalett. På gården fanns ett litet hus med ytterligare 2 sängplatser, där bodde Elias och K:s dotter.


Huset i Stauing

Första dagen i Danmark åkte vi på en biltur och besökte bl.a 2 stränder, och en liten by. På alla stränder vi besökte ägnade sig barnen åt att plocka fina stenar. Deras fickor blev fyllda. Efter första strandbesöket gick Hannes i kalsongerna till bilen. Dels för att byxorna var lite blöta men också för att han fick gå och hålla i byxorna för annars hade dom åkt ner av stenarnas tyngd. Det var inte badväder den dagen men alla barnen lyckades blöta ner sig och sina kläder.
På kvällen ordnade K och jag spa för alla barnen. Dom badade bubbelbad, drack juicedrinkar och hade det mysigt.

Hannes plockar stenar
Elias på upptäcktsfärd













Andra dagen ställde vi väckarklockorna på ringning. Stax innan kl.9 satt alla i bilarna och vi åkte iväg dom dryga 5 milen till Legoland. Den dagen var det klarblå himmel och varmt.
Trots att förra veckan inte räknades som högsäsong var det mycket folk, undrar hur det är under högsäsong? 
Det blev en dag full av karusellåkning! På Legoland finns det några vattenattraktioner, dom var välbesökta av folk som ville svalka av sig.
Jag tycker inte om att åka berg-och dalbanor men jag råkade slänga ur mig att "klart jag ska åka". Jag hade jätteångest när vagnen K och jag åkte närmade sig högsta toppen för att sedan störta rakt ner, jag får rysningar bara jag tänker på det! Våra äldsta barn satt framför oss med armarna rakt upp i luften och tjoade av förtjusning. Jag satt och skrek rakt ut och höll i mig så knogarna vitnade.
Vi turades om att vara med Ville. Han låg i vagnen eller satt och spanade på omgivningen i bärselen. Han var nöjd.
Det blev en lång, rolig och händelserik dag.



Hannes är i alla fall mycket nöjd
Ville är lite trött













Den tredje dagen såg ungefär ut som gårdagen fast bättre. Bättre för att vi kände till nöjesparken och visste vilka attraktioner vi ville åka. Dessutom tog Elias och K:s dotter "körkort" och vi var på 4d bio m.m.
 
En nöjd och glad Elias

Elias har tagit körkort














Efter 2 dagar på Legoland tog vi en "mellandag". Vi åkte till en liten stad som heter Ringköping. Där tittade vi i affärer och åt lunch. På kvällen var alla vi vuxna ute och sprang i olika omgångar och längder, vi grillade och barnen fick på nytt besöka K:s och mitt spa.

På torsdagen ställde vi åter väckarklockorna på ringning och begav oss till Lalandia, som är bl.a ett stort vattenland. Det ligger bredvid Legoland så det tog ett tag att åka dit.
Jag blev lite besviken att det inte gick att ta med Villes vagn. Det var av hygienskäl, det förstår jag. Det fanns vagnar att låna inne i vattenlandet men det var stora trälådor på hjul med en mjuk gummimadrass i botten, kanske inte vad jag hade tänkt mig.... Ville låg lite i den men när det var sovdags satt han i mitt knä och sov.
Vi hade roligt och alla utom Ville och jag var där i nästan 7 timmar. Jag gick ut med Ville lite tidigare för att han skulle få lite skön sömn i sin vagn. Det passade mig utmärk för medan han låg och sov gick jag i affärer.

Fredagen blev också en "mellandag". Våran familj tog en tur till en semesterort som heter Blåvand. Där strosade vi omkring, åt luch och åkte sedan till Blåvand strand. En jättelång, stor, vit sandstrand. Tyvärr var inte vädret det bästa. Jag sa till Andreas att nästa gång vi åker till Danmark vill jag bo där i närheten och så vill jag att det ska vara soligt och varmt så vi kan vara på den stranden och sola och bada. Jag drömde lite medan jag stod på stranden och blåsten och sanden yrde kring öronen. Hannes kom springande och sa att det kliar så att det gör ont, han och Elias hade kortbyxor på sig så sanden blästrade deras bara ben.
Vi återvände till vårat hus och packade, åt middag och blev bjudna på danska chokladwienerbröd som K och hennes familj hade varit och köpt. Så gott det var!!!!


Jättefin strand, tyvärr inte lika fint väder


Igår var stora resedagen. Hemresan gick minst lika bra som ditresan. Hemresan gick fortare. Vi hade tänkt att ta färjan mellan Helsingör och Helsingborg men det regnade och blåste kraftigt så det blev vägen över broarna hem också.

Idag har vi nästan bara slappat. Andreas och Elias har varit och tittat på fotboll, Rödsle cup pågår för fullt. Hannes leker med en kompis och Ville har en sovdag idag.

1 kommentar:

  1. Skönt att ni är hemma igen! Jag har saknat dina inlägg och jag har saknat grannarna att ha lite "staket-häng" med!

    Ni verkar verkligen ha haft en supersemester. JAG VILL OCKSÅ HA SEMESTER NU!!!!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)