tisdag 11 oktober 2011

Tandläkarbesök och tecken


Tanläkarbesöket hos Sjukhustandvården gick bra. Vi pratade och jag fick information om bl.a vad tandläkaren tittar efter som är relaterat till ds, vad Ville blir erbjuden för hjälpmedel om behov finns och framtida besök.
Det gjordes ingen direkt undersökning på Ville som jag hade trott. Tandläkaren tog på sig skyddshandskar, stoppade in ett finger i Villes mun, kände lite i munnen, konstaterade att Ville har bra sugförmåga och sedan var det klart.
Samtidigt som den lilla "undersökningen" pågick frågade hon mig bl.a om Ville sätter i halsen ofta?  Har Ville munnen öppen? Hänger Villes tunga utanför munnen? Sover Ville med öppen mun? Alla frågor kunde jag svara nej på.
Efter att hon tittat på Ville när han log, skrattade, pruttade med munnen och blev sur för att han fick sitta i vagnen, konstaterade hon att "allt ser normalt ut", han har bra mimik och bra munmotorik.
Ville har fortfarande inte fått några tänder. Dom kommer ofta senare (runt 1 års åldern) på barn med ds.
Ville kommer, som alla barn, att gå till Folktandvården under uppväxten och det är dom eller Villes logoped som skickar en remiss till Sjukhustandvården i fall att det senare blir aktuellt med t.ex en gomplatta. Jag vet att barn med ds kan få en gomplatta som är utformad för att träna tungans finmotorik för att förbättra talet om det behövs.
I morgon är det dags för ett besök hos logopeden igen och på torsdag kör teckenkursen igång.
Vi tecknar lite till Ville och vi jobbar på att det ska bli mer och mer. Nu när Ville är lite äldre och håller blicken fokuserad på oss längre stunder känns det lättare och roligare att teckna till honom. Det känns mer meningsfullt. Jag tror att Villes favorittecken är;
                           
ÄTA

BUSA

BADA



SJUNGA,SÅNG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)