söndag 3 april 2011

Ville, 10 veckor gammal idag!

 Jag tycker att veckorna går fort. Samtidigt känns det som att det var längre än 10 veckor sedan Ville föddes. Det beror nog på att vi har varit med om mycket.

Jag varken ammar eller pumpar bröstmjölk längre. Ville får ersättning på flaska. Det finns fördelar med det. För det första vet vi att Ville får i sig den mängd mat han behöver. Sedan är det en fördel att Andreas, eller någon annan, kan mata honom.

I morse vaknade Ville vid klockan 06.00. Det var "min morgon". Efter maten myste Ville och jag. Jag pratar och sjunger lite och Ville ler mot mig med hela ansiktet. Då njuter jag! På dagarna är han lite mera sparsam med leendena. Nu har han även börjat att "låta" lite, bortsett från skriket när han är missnöjd. När han ligger på magen så har han kommit på att föra in ena armen under sig så att han tippar över och rullar runt till ryggen.
Han är mera vaken på dagarna än vad storebröderna var vid samma ålder. Men sover längre sammanhängande tid på natten.

Elias och Hannes sitter gärna med lillebror Ville i famnen eller så brukar dom ligga på täcket på golvet och mysa med honom. Hannes är jätteduktig och byter själv kissblöjor  på Ville. Han brukar lukta på Ville innan, för byta någon bajsblöja är inte Hannes intresserad av. 

Förra veckan blev Hannes förkyld och fick feber. Han var jätteduktig och handspritade händerna och även vi andra. Än har inte Ville blivit förkyld.
Barn med Downs syndrom, DS, kan vara mer infektionskänsliga.
Jag får ofta frågan om Ville hade blivit lika dålig i RSviruset om han inte hade haft DS. Vi har frågat läkarna och dom säger att han förmodligen hade blivit lika dålig. Små barn kan inte själva hosta upp det sega slemmet som bildas vid en RSinfektion och lunginflammation blir ofta en följdsjukdom.

Jag är glad att ni läser min blogg! Skriv gärna en komentar. Jag har skrivit en beskrivning (rättare sagt, Hannah har skrivit och jag kopierat) som förhoppningsvis gör det lättare. Tack på förhand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)