tisdag 19 april 2011

Nytt läkarbesök

Vilken träningsvärk jag hade igår. Är jätteimponerad av Elias och hans innebandykompisar. Dom är så duktiga, snabba och uthålliga. Jag orkade bara halva matchen sen tog Andreas min plats.

Igår var Hannes, Ville och jag hemma hos L och barnen. Det var första gången jag träffade hennes lilla dotter som också har DS. En jättegullig, glad liten tjej. Jag blev inbjuden i hennes fina lekstuga och fick soppa, köttbullar, pizza, korv, fruktsallad och fika. Hon sjöng för mig och jag lärde mig teckna "aj,aj,aj,aj buff" i Trollmors vaggvisa. Vi hade en väldigt trevlig förmiddag!

Idag har Ville och jag varit på läkarbesök igen. För att ansöka om vårdbidrag måste vi ha ett läkarintyg på att Ville har DS.
Idag träffade vi både Villes sjukgymnast och läkaren. Läkaren har vi träffat tidigare, hon jobbar även på Västerviks sjukhus, VS. Hon har inte träffat Ville sedan han var 2 veckor gammal. Vi pratade om allt som hänt sedan han föddes. Och det är en hel del.
Hon pratade också om vad som ingår i det medicinska vårdprogramet som gäller för barn med DS.
Synen och hörseln ska undersökas inom kort.
I höst ska läkaren ta blodprov och kontrollera om Ville är glutenintolerant (5% av barn med DS är det).
Det ska också tas ett blodprov för att se om Ville har sköldkörtelhormonbrist.
Vi kommer att få en remiss till tandläkaren. Dels för att se om tandanlag finns men också för att tandläkaren vill bedömma Villes gom. Barn med DS kan ha hög gom och då kan man behöva hjälp att stimulera munmotoriken.
Det finns flera undersökningar som ingår i det medicinska vårdprogrammet. T.ex. hjärtbedömning, tillväxtbedömning, psykomotorisk bedömning. Jag skriver mer när det blir aktuellt.
Ville var pigg och visade upp hela sitt register. Från att vara jättearg och skrika efter mat till att vara mätt och glad och visa sitt fina leende.
Det var intressant att höra vad sjukgymnasten och läkaren tyckte om Ville rent kroppsligt eftersom dom har erfarenhet av barn med DS. Läkaren sa att hon inte skulle misstänka att Ville har DS. Hon berättade att det finns flera läkare på VS som gör samma bedömning, det visste jag redan. Ville var 7 veckor gammal när läkarna ville göra kromosomprovet  "för att utesluta DS."
Sjukgymnasten och läkaren tycker att Ville är en stark, pigg och nyfiken kille.
Jag gick därifrån mycket glad!

Fortsättningen på dagen var inte lika positiv. En borttappad cykelnyckel (Hannes), ilska över ett bilsäte som krånglade (jag), nya inlines (Elias) som gick sönder p.g.a. fabrikationsfel. Allt ordnade sig, slutet gott.
Elias på sina nya inlines

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)