torsdag 14 april 2011

Lill-Ville

Idag började Ville och jag dagen med läkarbesök på BVC.
Barn med DS är oftast mindre i växten därför följer dom en egen tillväxtkurva.
Ville är "normalstor" på tillväxtkurvan. Men han är inte så stor våran lilla prins. Idag vägde han 4485g och mätte 55,5cm. Viktkurvan ser fin ut, längdkurvan ser lite hackig ut men det är avgörande hur mycket BVC-sköterskorna "drar ut" honom. Huvudsaken är vikten och läkaren var mycket nöjd med tanke på att Ville gick ner mycket i vikt efter att han var nyfödd. Det tog honom nästan 4 veckor att nå födelsevikten 3140g. Efter det blev han sjuk och stod stilla i vikt i 2 veckor så vi är mycket nöjda och glada.
Vi har uppmärksammat att när Ville är trött och tittar i sidled vibrerar hans ögon. Jag frågade läkaren och hon såg det också. Det kallas nystagmus. Det kan bero på olika saker (måste läsa på). Det kan växa bort men i många fall är synen sämre och glasögon kan behövas. Vi ska få en remiss till ögonläkaren. Annars var allt bra.
Efter läkarbesöket var L och jag med våra små barn på promenad i nästan 2 timmar. Vad skönt det var!

Efter påsk ska Ville och jag gå till öppna förskolan som ligger vid BVC. Idag var det många små bebisar med mammor där på besök. Några av mammorna känner jag sedan jag var där med Hannes när han var liten. Jag var där mycket när även Elias var liten. Det roliga är att en av fröknarna fortfarande jobbar kvar. Idag utbrast hon glatt "åh vad ni ynglar av er" när hon fick syn på oss flerbarnsmammor.

Nu ska jag fråga Andreas om jag också kan få massage. Ville är färdigmasserad och ser väldigt nöjd och belåten ut.

Ville får massage



1 kommentar:

  1. Det där ser ut som en supernöjd nakenfis! Tycker absolut att du ska försöka boka tid hos massören;)

    SvaraRadera

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)