fredag 3 februari 2012

1-årskontroll på bvc och vårdbidragsansökan

Igår var Ville på 1-årskontroll på BVC. Vikt 9275g och längd 72 cm. Han är som sagt inte så stor våran lilla kille. Men han följer sin kurva fint och det är huvudsaken.
Faktum är att han är bara 1 cm kortare och 800g lättare än storebror Elias var vid samma ålder, den stora skillnaden är huvudomfånget där det skiljer 4 cm.
Efter vägning och mätning var det dags för Ville att få dom 2 vaccinationssprutorna. Ville blev ledsen och storgrät men det gick snabbt över.
BVC-besöket gick snabbt och nu ska inte Ville dit förrän han är 18 månader. Han blir ju så noga kontrollerad av alla andra läkare vi träffar i vårdprogrammet. På måndag är det dags igen, då ska Ville till Habiliterinsläkaren på kontroll och även träffa sjukgymnasten.
Igår kväll fick Ville lite feber, och har fortfarande, men inte så konstigt med tanke på vaccinationen och förkylningen han har.

Idag har jag än en gång suttit i telefonmöte med försäkringskassan i över 1 timma. Vi har nu, när Ville fyllt 1 år, ansökt om fullt vårdbidrag.
Under telefonmötet gick vi helt enkelt igenom ansökan som Andreas och jag har skickat in.
Förra året blev vi beviljade ett halv vårdbidrag fram till Villes 1-årsdag för dom anser, och så är det ju, att alla små barn behöver omvårdnad första levnadsåret.
Vårdbidrag ska täcka merkostnader vi har i form av resor och tid till olika läkare, material att framställa egna böcker med bilder och tecken m.m. I ansökan tar vi även upp all tid som vi tränar med Ville och det infattar exempelvis teckenträning, träningen genom Karlstadmodellen, massage, bad m.m.
Handläggaren sa att det är praxis att man blir beviljad helt vårdbidrag fram till skolåldern sedan söker man om vårdbidraget på nytt.
Efter mötet kände jag mig trött och fick ont i huvudet så när Ville hade somnat efter lunch så gjorde jag det jag kanske inte skulle ha valt att göra i det läget... Gick ut och skottade snö!
Inte så genomtänkt, känner mig inte direkt piggare.
Ikväll ska jag bara mysa med min kära familj (och mycket popcorn) och inget får komma mellan.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)