måndag 21 november 2011

Öppna Förskolan idag

Idag har Ville och jag varit på Öppna Förskolan, ÖF. Som jag skrivit tidigare så tycker han verkligen om när vi sjunger och dansar. Idag var Ville lite trött så mot slutet av sångstunden skrattade han i ena sekunden och i andra sekunden åkte underläppen ner och gråten var nära. Efter sångstunden fick Ville lite gröt och några majskrokar, som är favoriten just nu, då piggnade han till. På ÖF är alla barnen jämngamla med Ville.
Lite skillnad utvecklingsmässigt börjar jag att se. Många av barnen i hans ålder kryper förfullt och står upp vilket inte Ville gör än, men han är på god väg. Jag känner mig trygg och lugn angående hans utveckling och det har nog att göra med att Ville är vårat 3:e barn och att det har gått bra för Ville hittills. Jag hör en del förstabarnsföräldrar och andra föräldrar som diskuterar och låter oroliga för sina barns utveckling. Många jämför sina barn och på mötesplatser som ÖF är det svårt att inte göra det. Där sittar man och iaktar sitt egna och andras barn. Vi föräldrar sitter och pratar och det mesta handlar ju om barnen. Jag är alltid öppen och berättar att Ville har ds. Många vet det nu och jag tycker att det är skönt. Ville får mycket beröm och jag tycker att det är bra att Ville kan förmedla en positiv syn på ds. Många har redan en positiv syn men långt ifrån alla. Man kan läsa sig till mycket om ds men alla är ju egna individer.

2 kommentarer:

  1. tycker det är så roligt att du visar en sån positiv på ds,det är därför jag gärna följer din blogg, speciellt nu när i har ett eget barn med ds, man hoppas ju gietvis att hon ska följa utvecklingen och klara sig lika bra som alla andra, och på något vis så känns det som om det blir mera så om man inte stressar upp sig (om du förstår hur jag menar?) iaf, så e ille så fin, och man ser ju inte egentligen på honom att han har ds, vilket säkert är på gott och ont, men jag skulle aldrig gissa det på dina bilder om jag inte visste det.. ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Hej Nettan! Jag kan ju bara tala för mig själv och ibland tänker jag att om Ville hade haft flera och större svårigheter, som man kan ha om man har ds, är jag inte lika säker på att jag hade varit lika lugn och positiv. Det kan jag ju naturligtvis inte veta. Stress tror jag bara är negativt, fast ibland önskar jag att Villes storebröder skulle känna lite stress på mornarna innan dom ska iväg till skola och dagis, det kanske skulle göra att dom skyndade på en aning ;-) Tack för dom fina orden, ja visst är han fin vår lilla Ville! Och tack för att du läser och kommenterar.
    Hoppas att allt är bra med er allihopa.
    Ha en bra dag du med!

    SvaraRadera

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)