onsdag 30 november 2011

Bokmalen Elias

Familjens bokmal heter Elias! Hans intresse för böcker och läsning har ökat i takt med hur bra han har blivit på att läsa.
Igår kväll gick barnen och lade sig tidigt, kl.19.
Elias började läsa "Hunden på lugna gata". Boken är en av flera deckarböcker där man läser om Kalle Skavank som löser svåra och kluriga fall. Den var så bra och spännande så Elias kunde inte sluta läsa.
Kl.21 sa jag till honom att det var dags att sluta läsa och sova istället. Då hade han läst i 2 timmar.
"Ja, jag ska bara läsa ett par sidor till",sa Elias.
"Sov sedan", sa jag och gick ner.
20 minuter senare ropade Elias på mig och berättade att han läst ut boken, 105 sidor!
Eftersom vi uppmuntrar läsning fick han mycket beröm. Den sena kvällen mitt i veckan, som det ju blev, sa jag ingenting om. Fast nästa gång han ska läsa en hel bok på en och samma kväll får han börja lite tidigare.
Böckernas författare, Petrus Dahlin, var för ett par veckor sedan och hälsade på i Elias skola. Och handlingen i böckerna utspelar sig i södra delen av Stockholm, som Elias har lite koll på eftersom mormor och morfar har en lägenhet där. Både besöket och Elias förhållande till Stockholm gör det nog lite extra roligt och spännande att läsa
Han tyckte verkligen att boken var jättebra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)