söndag 25 december 2011

Jul hos mamma och pappa

Jag tycker att julafton är en av dom mysigaste dagarna på året och att julafton går alldeles för fort. Ett helt år till nästa jul, det gör dagen så speciell.
Julafton firade vi traditionellt hemma hos mamma och pappa med tomtebesök och mammas fantastiska julbord.
När vi hade parkerat bilen och var på väg mot mamma och pappas hus utbrast Elias "det syns att mormor tycker om julen mest av alla här!", vi möttes av tända ljus, mashaller och så hade dom tänt ljusen i isskålarna (som barnen var med och tillverkade i måndags). Det såg så välkomnande ut, tyckte vi allihopa.
Jag tror att det var lillkusinen och jag som spanade mest efter tomten och tillslut såg vi honom komma gående med sin lykta och då var inte Elias, Hannes och storkusinen sena med att komma till fönstret och titta vem som var på väg. Barnen och vi fick många fina julklappar så vi måste ha varit väldigt snälla i år...
Efter paketöppning var det dags att avnjuta mammas underbart goda julmat! Jag bestämde mig för att gå lugnt ut med all den kalla maten för att ge plats i magen för den varma maten. Men jag tror inte att det spelar någon roll hur jag bär mig åt, alltid lika mätt när det är dags för det varma. Jag njöt nog lite extra i år för förra julen trängdes all julmat med lilla Ville i min mage och jag blev mätt alldeles för fort.
Resten av kvällen lekte barnen och vi vuxna fikade och pratade.
Ville var vaken och på glatt humör hela kvällen.
En jättemysig och trevlig julafton, som alltid!

Idag har vi ätit jullunch, julmat från igår, hos mamma och pappa. Det är perfekt för då kan man äta av det man inte orkade på julafton.
Efter lunch åkte vi allihopa och träffade min faster I och hennes A, farbror J, farmor och mina kusiner. Roligt att träffa alla trots att det var många släktingar som saknades i år p.g.a julfirande på annan ort.
Nu är vi hemma och ska äta något helt annat än julmat, pizza.
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)