måndag 19 september 2011

Villes hjärtas dag 2

I förmiddags åkte Andreas, Hannes, Ville och jag till V-vik, Elias var i skolan. Ville hade en läkartid för att ultraljuda sitt lilla hjärta kl.14. Innan dess strosade vi i affärer och var självklart på McDonalds och åt, Hannes fick ju bestämma lunchställe idag.
När vi kom till sjukhuset var det invägning och mätning på Ville. Ville vägde 7935g och var 66 cm idag.
Efter det tog sjuksköterskan ett EKG på Ville, det såg jättebra ut. Hannes fick hjälpa henne med att fånga Villes uppmärksamhet på något annat än alla elektroder och sladdar så han fick i uppdrag att blåsa såpbubblor framför Ville. Det tyckte Hannes var jättekul men Ville var inte lika intresserad. Ville fick tag på en sladd som han stoppade i munnen och tuggade på, det tyckte han var mer intressant och roligt.
Efter EKG var det dags för läkare A att ultraljuda Villes lilla hjärta.
Idag var en läkarstudent med och tittade så idag ultraljudade A i 1 timma.
Senast läkarna ultraljudade hjärtat var Ville knappt 3 månader gammal och då såg läkarna A och A ett litet hål (ca 2 mm) mellan förmaken som dom bedömde inte skulle påverka Ville något alls, skönhetsfel kallade dom det.
Hade inte Ville haft ds är det inte säkert att dom hade följt upp det med ett nytt läkarbesök.
Idag såg A att det lilla hålet var ännu mindre och gick inte ens att mäta, vilket naturligtvis är bra. Under ultraljudet satt jag skönt tillbakalutad på en brits med Ville i knäet. Rummet var nedsläckt och "fåret Shaun" visades på tv framför oss. Det fångade Villes uppmärksamhet ett tag. Andreas satt med lite leksaker framför Ville, också det fungerade ett tag. Tillslut var det dags att ta till det som verkligen fångar Villes uppmärksamhet, min sång. Jag drog hela min barnsångsrepetoar och det fungerade, Ville låg och tittade på mig med sina stora mörka ögon och var nöjd och stilla (framför allt). Andreas höll på att somna,  jag vet förresten inte om det är någon komplimang till min sång....?
Hannes var också med i rummet och skötte sig jättebra. Roligt läkarbesök med såpbubblor och film tyckte han!
Vi hann att träffa lite bekant folk också. Roligt att träffa läkaren K som jobbade med Ville när han var som sämst och som jobbade med att få ihop allt inför Villes sjuktransport till ALBS i Stockholm. Han, framför alla andra duktiga läkare som vi har träffat, är jag evigt tacksam.
Idag fick K se att Hannes hade sin AC Milan fotbollströja på sig så det blev en del fotbollssnack. Milan förlorade mot Napoli igår så han frågade Hannes om matchresultatet, "dom förlorade med 3-1" sa Hannes stolt. Stolt var Hannes för att han visst matchresultatet och kunde svara rätt! 



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)