lördag 28 maj 2011

Villes dopdag

Nu är våran Ville Oscar Tage döpt.
Ville för att vi tycker att det är ett fint namn och det visade sig vara ett passande namn. Ville visade oss tidigt sin vilja, jag tänker främst på när Ville var sjuk och hade det jobbigt, han klarade sig bra. Ville vill. 
Oscar för att Andreas mamma tyckte om det namnet.
Tage för att Andreas morfar hette det.

Ville efter dopet
Ville och hans stolta mamma














Hela dagen har varit trevlig och lyckad!
På förmiddagen var det förberedelser, mat och tårta hämtades, damsugning, strykning, påklädning...
Klockan 12.30 var vi i kyrkan. Då hade Elias genomgång med prästen inför hans uppdrag att hälla dopvattnet i dopfunten. Ville blev iklädd den fina dopklänningen som mamma har sytt. Elias, Hannes och deras kusiner är också döpta i den känningen.
Klockan 13.00 började dopgudstjänsten.
Min syster och hennes man är Villes faddrar.
Ville somnade i sin "morbrors" famn och sov den största delen av dopet. Min syster läste en text och Elias hällde dopvattnet och tog emot Villes dopljus. Allt gick bra.
Det var som jag visste, väldigt känslosamt att sjung psalmen "du vet väl om att du är värdefull". Jag grät så jag fick inte fram ett ljud. Jag tror det gick bättre mot slutet av psalmen, jag kommer faktiskt inte ihåg. Jag tänkte på Villes sjukdomstid, på hur skört livet kan vara och så tänkte jag mycket på att Ville är älskad för sin egen skull för ingen annan är som han (precis som man sjunger i psalmen). Prästen pratade om psalmens betydelse, jag tycker att texten sammanfattar det mesta.
Efter kyrkan bjöd vi hem våra dopgäster på mat och senare kaffe och tårta.
En mycket trevlig dag! 

Elias visar Villes droppe som hänger i dopträdet
Familjen Hagman





Den goda chokladtårtan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)