måndag 16 maj 2011

Lite om tecken...

Man vet av erfarenhet att barn med DS har svårare med den språkliga utvecklingen.
När jag första gången hörde talas om att man tecknar till barn med DS, och inte visste något om syftet, så tänkte jag att tecknandet borde hämma språkutvecklingen. Jag tänkte att barnet väljer att teckna i stället för att lära sig prata.
Det är precis tvärt om!
Genom att teckna, visa bilder och prata hjälper man barnet att förstå språket, bygga ut ordförrådet och framför allt kommunicera.

Jag tycker att det är skönt att våra barn verkar ha lätt att lära sig olika tecken snabbt och att dom är intresserade. Efter påskdagen, när vi träffade andra familjer med barn som har DS, frågar Hannes och Elias ofta "när får vi lära oss flera tecken?"
Vi har sagt att vi kommer börja teckna när Ville är 6 månader.
Jag har redan frågat habiliteringen om ett "teckenlexikon" som vi kan börja med.
Jag vill även gå på TAKK-kurser (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation).

Hannes har ett favorittecken. Inte helt oväntat är han glad att visa andra att han kan teckna "bajsa".
Jag hade önskat att hans favorittecken var lite mindre "barnsligt". Det är ju ett helt naturlig ord och göromål men när han säger det och samtidigt börjar skratta hysterisk blir det "barnsligt". Han får ofta med omgivningen i skrattet. Vi vuxna skrattar åt honom medan andra barn skrattar åt samma sak som han (...tror jag?)
Han kommer nog över det...


                                                                   Tecknet för "bajsa"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)