tisdag 3 april 2012

Testiklar på villovägar

Det visade sig att Villes båda testiklar är lite på villovägar. Ingen av dom har bestämt sig för att stanna kvar i pungen. Har nu läst på lite och så här står det;

När en eller båda testiklarna inte ligger på plats i pungen finns det två olika tillstånd, som det är viktigt att skilja på - retraktil testikel och retentio testis.
 

Retraktil testikel. Testikeln hos ett litet barn väger inte mer än några få gram. I pungens vägg finns det en muskel. När denna muskel drar ihop sig, t.ex. om man killar barnet på lårets insida, kan den lätta testikeln lyftas upp i ljumsken så att pungen på den sidan blir "tom".

Retentio testis - icke nedvandrad testikel. Under fosterlivet anläggs testiklarna invid njurarna och "vandrar" därefter ned till pungen. Om testikeln "fastnar" på vägen uppkommer retentio testis - icke nedvandrad testikel.

Eftersom Andreas, jag och läkare har känt/känner Villes testiklar i pungen så handlar det förmodligen om retraktil testikel/testiklar. Blir eventuellt operation så dom stannar kvar i pungen. Vi väntar på ny tid hos läkaren.

Snart ska jag gå på min andra långpromenad för dagen. Känns bra efter eftermiddagsfika med K och våra barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)