söndag 29 januari 2012

"Imse vimse spindel"

Nu har vi firat färdigt barnens och Andreas födelsedagar. Alltid lika roligt men väldigt intensivt. Hannes och Ville hade kalas för våra nära och kära igår. Dom fick så många fina presenter. Hannes fick bl.a lego, både Ninjago och Star Wars, så denna dag har vi ägnat åt legobygge. Jag tycker att det är jätteroligt att hjälpa till, har knappt tid för fikapaus. Det tog 3,5 timma för Hannes, Elias och mig att bygga Millennium Falcon (ett stooort Star Wars skepp).

Ville har varit en trött kille idag som skrämde mig och storebröderna. Han hade fått tag på en liten plastlapp, som sitter på våtservettförpackningen, och stoppat i munnen. Den satte sig fast långt bak mot svalget. Han hostade och harklade sig. Jag kunde plocka ut den. Ville blev ledsen men han fick mycket tröst av mig och storebröderna.
Vi upptäckte för några dagar sedan att Ville gör rörelserna och ibland "sjunger" "Imse vilse spindel", en sång som vi sjunger ofta nu för tiden. Det är sååå otroligt häftigt att se och höra. Jag är så glad...för att inte tala om hur nöjd och glad Ville ser ut att vara!
Vi är också säkra på att han tecknar ordet bra. Det är inte omöjliga att det är flera ord som vi ännu inte upptäckt.
Motoriskt så har Ville gjort ett litet framsteg. När han stod i krypställning härom dagen flyttade han inte bara fram benen, vilket han har gjort ett tag nu, utan han lyfte på ena handen och flyttade fram den också. Ville tar sig framåt och bakåt ålande och det verkar han nöjd med. Nu har Ville kunnat ta sig upp i krypställning i 3,5 månad.
Stå och gå är han fortfarande väldigt intresserad av och tränar på att själv dra sig upp från sittande till stående när vi sitter med honom på golvet eller när han sitter i soffan.
Vår duktiga lilla Ville!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)