torsdag 21 mars 2013

World Downs Syndrome Day

Idag har vi firat World Downs Syndrome Day.

World Down Syndrome Day instiftades av Down Syndrome International (DSI) 2006 och äger rum den 21 mars varje år, för att öka medvetenheten och öka förståelsen för Downs syndrom.
Datumet 21/3 valdes eftersom det är unikt för Downs syndrom med 3 kromosomer 21.
I november 2011 beslutade FN att utse 21 mars som ”World Down Syndrome Day”, att iakttas varje år med början 2012. Från och med 2012 uppmanar FN alla medlemsstater, relevanta organisationer i FN-systemet, internationella organisationer, samt det civila samhället, inbegripet icke-statliga organisationer och den privata sektorn, att observera World Down Syndrome Day och aktivt öka allmänhetens medvetenhet om Downs syndrom.

Vi började dagen med att bada. Ville älskar ju att bada. Idag var han dock lite kinkig i början men avslutade badtimmen med ett glatt humör så som han oftast är.

Sedan blev det dags att åka till dagis....

....och när Andreas hämtat hem Ville och Hannes (Elias var redan hemma) ställde dom till med tårtkalas!

När jag kom hem efter jobbet nu ikväll så fick jag en mysstund med en trött Ville innan han somnade i min famn.

Jätteroligt att läsa på Facebook att dagen firas och uppmärksammas. Vi ds-föräldrar är så glada och stolta. Downs-dagen uppmärksammas mer för varje år och vi hoppas att det ska fortsätta så!

Nu ska jag snart gå och lägga mig och läsa Stina Gidlöfs nyutgivna bok "Ett sådant barn". Hon är mamma till en liten tjej med Downs syndrom och en av mammorna i våran slutna facebookgrupp. Jag fick idag hennes bok i brevlådan.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)