lördag 19 oktober 2013

Toppendag i Långemåla

Vi har haft en toppendag hos familjen K i Långemåla!
Vi ds-familjer har alltid så himla trevligt och roligt tillsammans och idag var inget undantag!
Pumpapyssel, fika, älgtittande, lek och prat och så lite korv med bröd på det innan hemfärd.












Mitt i fikat kom en traktor med en nyskjuten älgtjur, en tiotaggare, i traktorskopan och körde förbi.
Vi klädde på oss och gick ut till ladan för att ta oss en titt.
Har aldrig tidigare sett en skjuten älg.
Jag är jätteintresserad och denna tiotaggare kunde jag inte slita mig ifrån.
En snäll jägare tog sig tid att besvara alla mina frågor medan vi tittade på när jaktlaget jobbade med att skinnflå, avlägsna klövar och huvudet för att slutligen hänga upp älgkroppen.
Väldigt intressant!
En stor, fin älg som dom tippade var 4-5 år gammal.
Vikten på bara en klöv var 4,5 kg, vi vägde.
Fick ingen totalvikt på älgen men några hundra kg.
Hannes var också intresserad men när huvudet skulle avlägsnas gick han och kompisen V ut, förståndigt.

Känsliga tittare varnas nu!....










Denna dag till ända.
Nu ska vi bara ha lördagsmys innan läggdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökt min blogg! Kommentera gärna, jag vill läsa lite jag också ;-)

(Om du är osäker på vilken profil du ska använda så välj "namn/webbadress" och fyll bara i ditt namn,tryck sedan på knappen "Fortsätt" och sedan "Skicka kommentar". Därefter kommer det upp ett lösenord som ska fyllas i den tomma rutan och tryck sedan återigen på knappen "Skicka kommentar"! LYCKA TILL!)